شادان شهرو بختیاری : shadan blog

شادان بلاگ : *** وبگاه رسمی شادان شهرو بختیاری *** : shadan shahroo bakhtiari

شادان شهرو بختیاری : shadan blog

شادان بلاگ : *** وبگاه رسمی شادان شهرو بختیاری *** : shadan shahroo bakhtiari

شادان شهرو بختیاری : shadan blog

🔰🔰🔰
......................................
💦 شادان شهرو بختیاری💦
......................................
shadanblog74@gmail.com
......................................✍️
نقاشی ها و عکس هایی که
در بالای اشعار استفاده شده
از فضای نت ذخیره و با تصاویر
دیگر تلفیق شده اند . 💦
.....................................

دیدگاه احمدشاملو درباره ی " شعر سپید " :

دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱ ب.ظ


«نظریه شعر سپید» از زبان شاملو:

هیوا مسیح,در این کتاب کوشیده تا از لابه‌لای نشریات در دهه‌های گذشته، دیدگاه‌های این شاعر درباره موضوعات مرتبط با شعر را به صورت منسجم ارائه دهد.


دیدگاه شاملو درباره ی شعرسپید:

«شعر سپید، مطلق و مجرد است و می‌باید نامی دیگر از برای آن جُست. چراکه غَرض از شعر سپید نوعی از شعر نیست. یا چیزی است نزدیک به شعر بی‌آنکه شعر باشد و نزدیک به یک «نوشته» بی‌آنکه منطق و مفهوم آن منطق و مفهومی باشد که تنها با نوشتن، مرادی از آن حاصل آید. گاه نقاشی است، اما نمی‌توان به مدد نقاشی بیانش کرد. گاه رقص است، بی‌آنکه هیچ حرکتی بدان تحقق بخشد. گاه شعر است و از آن گذشته وزن و قافیه‌ای طلب می‌کند. تلاش می‌کند که نظمی به خود بگیرد، گاه فلسفه و گاه عکاسی است، کودک بهانه‌جویی است که بر هر چیز چنگ می‌زند».


  • ۹۸/۱۲/۱۹
  • شادان شهرو بختیاری

مطالبی در مورد ( شعر و شاعری ) کلیک کنید

نظرات (۱)

 

سلام استادم

 

نام مناسب برای سپید ، یک سوال همیشگی ست

بنظر من گاه به « مهندسی واژه ها » شبیه هست. چون هنگام سرودنش بیشتر از اینکه از دل الهام بگیریم، با ساختار آن کلنجار می رویم !! و محصول تلاش ما اکثرا خیره کننده است ... ولی بیشتر مغز و فکر ما را محسور میکند ، تا دل مان

پاسخ:
بله دقیقن درست فرموده اید

شعر راستین , شعریست که ذهن و قلب را همزمان درگیر خود بکند .

در شعر کلاسیک و نیمایی , وزن  موسیقی احساس است . و احساس برآمده از قلب هست . وقتی وزن را حذف می کنیم و یا بعبارت بهتر از سه شاخصه ی موسیقیایی کلام موزون که موسیقی کناری و درونی و بیرونی هت ,  موسیقی بیرونی را حذف می کنیم و کناری را کم رنگ می کنیم به همان مقدار که از این بال  احساسی , پَر می کنیم , از توان اوج گیری احساسمان در شعر  هم می کاهیم . 

نثرسروده ها , شعر نیستند . به شعر نزدیک می شوند ولی شعر محسوب نمی شوند . بلکه یک گونه ی ادبی هستند که جایگاه آنها بین نثر و شعر است و فضای مانوردهی آنها هم بین نثر و شعر است .  خود احمد شاملو هم به همین نکته اشاره کرده است ولی متاسفانه  سپیدسرایان نمیخواهند آنرا بپذیرند حتی اگر شاملویی که مورد پرستششان هست آنرا گفته باشد . 

سپید با تمام هنرنمایی اش فقط میتواند ذهن را درگیر خودش بکند . و توان به تکاپو درآردن احساس را به آن قوتی که کلاسیک و نیمایی دارند ندارد . زیرا احساس بواسطه ی موسیقی منتقل می شود و موسیقی در سپید در حد پایین خودش در کلام مجال سیلان دارد .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
http://www.shereno.com/9986/