شادان شهرو بختیاری : shadan blog

شادان بلاگ : *** وبگاه رسمی شادان شهرو بختیاری *** : shadan shahroo bakhtiari

شادان شهرو بختیاری : shadan blog

شادان بلاگ : *** وبگاه رسمی شادان شهرو بختیاری *** : shadan shahroo bakhtiari

شادان شهرو بختیاری : shadan blog

🔰🔰🔰
......................................
💦 شادان شهرو بختیاری💦
......................................
shadanblog74@gmail.com
......................................✍️
نقاشی ها و عکس هایی که
در بالای اشعار استفاده شده
از فضای نت ذخیره و با تصاویر
دیگر تلفیق شده اند . 💦
.....................................

نیما یوشیج , پدر شعر نوین فارسی:

شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۳۳ ق.ظ


http://www.angelfire.com/rnb/bashiri/Poets/Nima.html

نیما یوشیج:

نیما یوشیج (زادهٔ ۲۱ آبان ۱۲۷۶ – درگذشتهٔ ۱۳ دی ۱۳۳۸) شاعر معاصر ایرانی و بنیان‌گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی است.نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار افسانه، که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران، انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خودِ نیما بر هنر خویش نهاده بود.

تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی وامدار این انقلاب و تحولی هستند که نیما نوآور آن بود. بسیاری از شاعران و منتقدان معاصر، اشعار نیما را نمادین می‌دانند و او را هم‌پایهٔ شاعران سمبولیست بنام جهان می‌دانند. نیما همچنین اشعاری به زبان مازندرانی دارد که با نام «روجا» چاپ شده‌است.همچنان نیما با بهره‌گیری از عناصر طبیعی با بیانی رمزگونه به ترسیم سیمای جامعه پرداخته‌است.


نیما یوشیج و شعر نو فارسی

توسط : ایرج  بشیری 2000

  

تأثیر جامعه غربی ، بویژه دموکراسی غربی و نوآوریهای فن آوری ، بر ایران در تصویب قانون اساسی ، ایجاد خانه های مجلس و همچنین در توسعه سیستم آموزشی به سبک غربی ، معرفی چاپخانه ها قابل مشاهده است. ، پشتیبانی از یک رسانه و ترجمه به فارسی از نویسندگان قابل توجه غربی. در کنار این اصلاحات برجسته ، تغییرات قابل ملاحظه دیگری نیز وجود دارد که شامل تجدید نظر در استفاده از زبان ، گرانش به سمت هنر به هزینه علوم و خدمات نظامی و اطلاعاتی پیشرفته است. تحولات ادبیات هم ژانرهای نثر و هم شعر را تحت تأثیر قرار داد. تأکید ناهموار بر ادبیات کاملاً با منافع غرب که قصد داشت کشورهایی مانند ایران را برای کارخانه های خود به بازارهای مصرفی تبدیل کند ، سازگار بود.

اندیشه غربی به تدریج در جامعه ایران شکل گرفت. هم شکل و هم محتوای آثار ایرج میرزا ، میرزاده عشقی ، ابوالقاسم لاهوتی و نیما یوشیج گواهی بر جذابیت روزافزون نخبگان ایرانی با چیزهای غربی است. در واقع ، تلاش زیادی برای غربی شدن جامعه ایران در عین حفظ میراث ایرانی و پارتی ایرانی صورت گرفت. به عنوان مثال نیما یوشیج که بخش بهتری از زندگی خود را صرف یادگیری شیوه های استادان می کرد ، به این نتیجه رسید که نه تنها مطالب بلکه فرم شعر فارسی باید دوباره تلاوت شود.

در شعر اکنون من (شعر جدید) مرحله مرکزی را می گیرد. شاعران شعر جدید ، شعرهای خود را بر اساس ریتم گفتار طبیعی تنظیم می کنند نه بر اساس مجموعه ای از کنتورهای از پیش تعیین شده (awzan). از نظر بصری ، این انتخاب با زیبایی شناسی شعر ویران می شود زیرا خلیج ها تعادل متقارن سنتی خود را از دست می دهند. ممکن است یک خط شامل یک کلمه واحد باشد در حالی که خطوط دیگر ممکن است یک رشته طولانی از کلمات باشد. هارمونی نیز متفاوت است. یکنواختی مبتنی بر متریک سنتی متمایز ، جای خود را به یک هماهنگی پویا می دهد که از طریق جمع شدن اثر ریتم گفتار طبیعی بر روی گوش حاصل می شود.

سرانجام ، شعر جدید نه تنها در ترک سیستم متریک و قافیه بلکه در انتخاب محتوا نیز از شعر سنتی فاصله می گیرد. طرفداران واقعی شعر جدید ، کل محتوای شعرهای خود را به توصیف محاکمات و مصائب جامعه معاصر اختصاص می دهند. کارت شناسایی ، تراشه رایانه ، پیتزا و وب برای آنها به همان روشی است که گل رز ، بلبل ، پروانه و شمع به پیشینیان خود خدمت می کنند. آنها برای بیان شادی و رنج افراد و گروهها در آستانه از دست دادن هویت خود استفاده می شوند.


متن انگیسی 🔰🔰🔰

http://www.angelfire.com/rnb/bashiri/Poets/Nima.html


  • ۹۸/۱۱/۲۶
  • شادان شهرو بختیاری

مطالبی در مورد ( شعر و شاعری ) کلیک کنید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
http://www.shereno.com/9986/