شادان شهرو بختیاری : shadan blog

شادان بلاگ : *** وبگاه رسمی شادان شهرو بختیاری *** : shadan shahroo bakhtiari

شادان شهرو بختیاری : shadan blog

شادان بلاگ : *** وبگاه رسمی شادان شهرو بختیاری *** : shadan shahroo bakhtiari

شادان شهرو بختیاری : shadan blog

🔰🔰🔰
......................................
💦 شادان شهرو بختیاری💦
......................................
shadanblog74@gmail.com
......................................✍️
نقاشی ها و عکس هایی که
در بالای اشعار استفاده شده
از فضای نت ذخیره و با تصاویر
دیگر تلفیق شده اند . 💦
.....................................

خرد فردی - خرد جمعی

يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۰۲ ق.ظ


🙏🔰👇

🔴 از من می پرسند که چرا در اشعارت گاه روی خرد فردی تاکید می کنی و گاه روی خرد جمعی . این تضاد برای چیست ؟
⬅️✔️تخیل سیار و سیاح شاعران , زمان و مکان نمی شناسد .گاه در گذشته ها سیر و سیاحت می کنند.گاه در زمان حال پرسه میزنند. گاهی در زمان بی زمانی که هنوز برایشان حادث نشده, کفتر خیال را برای معلق زدنی چند می پرانند. 

⬅️✔️اگر منظورما از خرد , رسیدن به بهترین تشخیص وبهترین تحلیل و در کل رسیدن به بهترین درک از خود و جهان برای تعامل بهتر و تعادل بهتر  با خود و جامعه و محیط باشد . این نگاه , یک نگاه ایده آل و دوست داشتنی ست . به قول ایرج میرزا هم نقل و نبات است و هم آب حیات...
هر انسانی , دنیایی دارد متفاوت از انسانهای دیگر.

⬅️✔️با همه ی تفاوتهایی که بین دو انسان وجود دارد , انسانها عجیب موجوداتی اجتماعی هستند . زیرا اشتراکاتی که در نیازهای اولیه دارند آنها را وابسته بهم کرده است . یعنی با اینکه اجتماعی هستند متفاوت از همدیگر هم هستند .
✔️حتی در شکل و نوع باورمندی هم مثل هم نیستند . حتی در باورمندیهای مذهبی با وجود داشتن مذهب مشترک از لحاظ شدّت و حدّت اعتقاد یکسان نیستند .
✔️منظور از خرد , داشتن یک بینش متعالی ست . بینشی که وقتی منتهی به عمل شد به یک رضایت فردی و جمعی ختم بشود و مقبول طبع واقع گردد .
✔️با اینگه بین خرد فردی و خرد جمعی فرق بسیار هست . ولی بستر خرد جمعی بواسطه ی خرد فردی ست که مهیا می شود .
✔️اول باید تک تک افراد جامعه با توجه به تفاوتهایی که در نوع بینش و روش در تعامل با خود و جهان و با هم نوع دارند , در مسیر خرد فردی قدم بردارند تا بعد قوانین خرد جمعی بتواند از این توان های بالقوه در خدمت اجتماع استفاده کند .
جامعه ی ایرانی هنوز هم در خرافات دست و پا میزند . 
✔️حتی تحصیلات دانشگاهی هم نتوانسته زنگار خیلی از خرافات را از ذهن و زبان تحصیلکرده های ما پاک کند.

✳️✔️از هر جامعه ای که ( تردید و شک کردن ) را بگیرند , آن جامعه به عقایدی پوسیده , حتی هزاران ساله , دخیل خواهد بست .
🔴شک کردن , شروع فرایند عمیق فکر کردن و همه جانبه فکر کردن است ..خیلی ها که منافعشان با شک کردن ,از دست میرود نمی خواهند و دوست ندارند که جامعه به شک کردن عادت کند . .

✳️⬅️ افرادی مثل امیرکبیر و قائم مقام , با خرد فردی خود نقاط ضعف جامعه ی ایرانی را می شناختند . 
✔️تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر در اصل شروع یک فرایندی بود که بتواند استارت رشد و بسط آگاهی را به مرور زمان و با گذشت نسل ها در جامعه ی متحجر ایرانی فراهم کند . ایضآ تاسیس دانشگاه تهران توسط حامی خردمندان که برخی به عمد او را دیکتاتور نامیده اند به همین شکل .
خرد جمعی در اصل مدیریتی هست برای تعامل هدفمند خردهای فردی . 

✔️به این معنی که تا رشد آگاهی در میان افراد جامعه شاخص خوبی را بخود اختصاص ندهد , جامعه نمی تواند پذیرای قوانین مبتنی بر خرد جمعی باشد . در قوانین مبتنی بر خرد جمعی سعی می شود حتی از تمام تفاوت هایی که در بینش و روش خردمندان جامعه بصورت خرد فردی وجود دارد نهایت استفاده بشود . در چنین قوانینی , نگاه به سمت جامعه و منافع جامعه هست  که در محدوده ای بنام کشور تعریف شده است . اگرچه این محدوده در نگاه جهانشمول خردمندان اعتبار خودش را از دست میدهد و زمین به عنوان تنها زیستگاه شناخته شده  برای بشر  , اهمیتی فراتر از کشور می یابد .

🔵در نگاه من  ( خرد جمعی ) چیزی جز تبیین قوانین مدنی هوشمندانه برای مدیریت جامعه ای که تک تک افرادش ((با توجه به تفاوتها و اشتراکاتی که باهم دارند)) و از خرد فردی هم برخوردار هستند نمی باشد . 
✔️همانطور که اشاره کرده ام در نگاه من ( خرد جمعی ) به معنی اینکه تعدادی خردمند یکجا جمع بشوند و به مشورت و شور بنشینند نیست . بلکه معتقدم که خرد جمعی همان نخ تسبیح است خردمندان جامعه ( یا همان صاحبان خردهای فردی ) را مثل دانه های تسبیح دور هم جمع می کند و برای هر بینش و روش متفاوتی که در راستای رفاه جامعه باشد بستری مهیا می کند . این نخ تسبیح همان قوانینی ست که  برای مدیریت بهتر جامعه با در نظر گرفتن تفاوتهای :نژادی ,  زبانی , عقیدتی , فرهنگی و غیره با قید تفاوت ها  وضع می شود

✔️با این حساب , خرد جمعی چیزی ست که در قوانین مدنی خودش را نشان میدهد . قوانینی که هم  تفاوت ها را لحاظ کرده  و هم میکوشد که از این تفاوت ها برای نیل به کامیابی هرچه بیشتر جامعه سود ببرد .



  • ۹۷/۰۷/۱۵
  • شادان شهرو بختیاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
http://www.shereno.com/9986/