ریچارد پل, لیندا الدر/ تفاوت ذهن سنجشگر و ذهن غیر سنجشگر :
کتاب «چگونه سوگیری و تبلیغات را در رسانهها تشخیص دهیم» را «ریچارد پل»، «لیندا الدر» نوشته و «مهدی خسروانی» ترجمه کرده است. کتاب حاضر براساس مفهومها و ابزارهای تفکر نقادانه تدوین و نوشته شده است. در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «تقریباً همهی رسانههای جهان مدعیاند که گزارشهای خبریشان را به صورت مستقل، بیطرفانه، و محققانه تولید میکنند. مدعیاند که صرفاً به گزارش و توصیف "واقعیت عینی" میپردازند و از هر گونه نتیجهگیری و قضاوت پرهیز میکنند. از سوی دیگر، ادعا میکنند که رسانههای رقیب این واقعیتها را به نحو توطئهآمیز تحریف کرده و به آن جهت میدهند. آیا این مدعا درست است؟ آیا رسانهی مستقل و بیطرف وجود دارد؟ ظاهراً پاسخ این پرسشها منفی است. رسانهها، حتی اگر (بر فرض محال) از صاحبانشان و از حکومتها تأثیر نپذیرند، از فرهنگ و نظرگاه مخاطبانشان تأثیر میپذیرند. پوشش خبری غالب در یک جامعه بر اساس اصلهای زیر عمل میکند: "ماجرا از نظرگاه ما (و جامعهی ما) چنین به نظر میرسد؛ بنابراین، ماجرا چنین است."، "این واقعیتها باورهای ما را تأیید میکنند؛ بنابراین، اینها مهمترین واقعیتها هستند."، "این کشورها با ما دوست نیستند؛ بنابراین، این کشورها شایستهی انتقادند."، "این گزارشها بیشترین جذابیت یا هیجان را برای خوانندگان ما دارند؛ بنابراین، اینها مهمترین گزارشهای خبریاند." کسانی که خبرها را نقّادانه دنبال میکنند تکتک این اصلها را معکوس میکنند. کتاب حاضر نحوهی انجام این کار را توضیح میدهد و بنابراین تأثیر سوگیری و تبلیغات بر اندیشیدن افراد را کاهش میدهد.» این کتاب را «نشرنو» منتشر کرده است.