هوشنمودها و هوش سایه ها در فرآیند سُرایش :
🔰🔰🔰
✳️ در همه ی هنرها و به ویژه در هنرهای گویشی , مانند: هنر سُرایش - هنر داستان نویسی - هنر نمایشنامه نویسی و دیگر هنرنوشتارهای ادبی , نخستین هوشنمودها ( تداعی ها ) که بانی نخستین نگاره ها و انگاره ها (تصاویر و تصورات) می شوند را ( نخستین برداشت ) می نامیم .
این هوشنمودها( تداعی ها ) با اینکه که ریشه در کُنش های هوشی نویسنده و سُراینده دارند , "سایه ای درست می کنند که به آن " سایه ی هوشی" یا " هوش سایه " ( کسوف مشاعیر ) میگوییم . .
* هرچه کُنش هوشی بیشتر باشد . گستردگی "هوش سایه" بر هوشنمودها( تداعی ها ) بیشتر خواهد بود .
*هوش سایه ها , به همان اندازه که برای سُراینده و نویسنده دلپذیر و فرح بخش و شیرین هستند , بهمان اندازه هم می توانند سد یا دست اندازی در نگرش خردمندانه به خود و جهان پیرامون بشوند .
✳️ هوش سایه ( یا کسوف مشاعیر ) چیست ؟؟
✳️ در چنین موقعی , شاعر می کوشد تا ایراداتی را که مشاهده کرده است را برطرف کند . یعنی به سمت برداشت دوم و سوم و ... قدم بردارد . یعنی تداعی های جدیدی در ذهنش اتفاق می افتد که به واسطه ی آن تداعی ها , برداشت قبلی اصلاح می شود و ایرادات بلاغتی و فصاحتی آن به حداقل می رسد . ولی رگه هایی از آن باقی می ماند که در برداشت های بعدی قابل شناسایی و قابل رفع خواهند بود .
🔰🔰🔰دوباره این فراز و فرود کسوف مشاعیر را در خلق تصاویر در برداشت های مختلف مرور می کنیم :
🔴 برداشت اول :
✔️( استارت تداعی های ذهنی برای خلق اولین تصاویر ) ,
✔️( هیجان سرایش بر روی ذهن شاعر بعد از خلق هر تصویر /حالت کسوف مشاعیر/ )
🔵اولین توقفگاه برای استراحت دادن به ذهن بعد از برداشت اول با فاصله گرفتن از شعر برای خروج از هیجان سرایش /کسوف مشاعیر /تا شاعر بتواند ایرادات تصاویر برداشت اول را شناسایی کند .
زمانی که ایرادات برداشت اول شناسایی شد به سراغ برداشت دوم میرویم.
🔴 برداشت دوم:
✔️( استارت تداعی های ذهنی برای خلق دومین تصاویر ) ,
✔️( هیجان سرایش بر روی ذهن شاعر بعد از خلق تصاویر اصلاحی و یا جدیدتر/ فرو رفتن در حالت کسوف مشاعیر/ )
🔵 دومین توقفگاه برای استراحت دادن به ذهن بعد از برداشت دوم که با فاصله گرفتن از شعر برای خروج از هیجان سرایش /کسوف مشاعیر / همراه است تا شاعر بتواند ایرادات تصویر دوم را هم شناسایی کند . و در برداشت سوم به رفع آنها بپردازد.
این فرایند آنقدر تکرار می شود تا شاعر به ایده آل خود مطابق با باورمندی اش و معیارهای زیباشناختانه اش برسد .
✳️ برخی شاعران با کمترین برداشت به بهترین تصاویر میرسند و برخی با بیشترین برداشت ها . زیرا هنر از نسبیت تبعیت می کند و شخص هنرمند هم مثل بیشمار متغیرهای دیگر , موجودیست ساخته و پرداخته ی متغیرها و از نسبیت پیروی می کند . و از همه مهمتر خود زیبایی که معیار خلق هنر هست هم از نسبیت پیروی می کند .
✳️ یک شاعر متبحر در سرایش شعر , به برداشت اول و دوم قناعت نمی کند . بلکه این برداشت ها را آنقدر ادامه میدهد تا به مطلوب طبع خودش که متناسب با عمق و بعد باورمندی اش هست و با ایده آل هایش مطابقت دارد برسد .
✳️ شما در حین سرایش در برداشت اول و دوم و سوم و ... به عنوان شاعر حضور دارید و در توقفگاه ها که به شناسایی ایرادات هر برداشت مشغول هستید یک منتقد . یعنی شما در خلق شعر بارها بین شاعربودن و منتقد بودن لباس عوض می کنید . و یادتان باشد که اولین و آخرین منتقد هر شعر , خود شخص شاعر هست . زیرا قرار هست شاعر , باورمندی هایش را به شعر تبدیل کند و هیچکس به غیر از خود او بر بر جهان باورهایش اشراف ندارد .
✳️ آنچه را که با نام الهام از آن یاد می کنند چیزی جز استارت اولیه ی تداعی های ذهنی در برداشت اول نیست . و چون در اوج هیجان اتفاق می افتد بسیار مطبوع هم هست . اینکه ربطش میدهند به امورات ماورایی که توجیح علمی ندارد برای شخص بنده هیچ قابل اعتنا نیست .
✳️ خود شاعر بهتر میدانید که آنچه سروده است حاصل برداشت اول هست یا دوم و یا بیشتر . ولی آیا نیازی به برداشت های بعدی دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال در ذهنینی وجود دارد که شاعر در مقوله ی زیباشناسی به آن باورمند است . این سوال را خود شاعر باید با توجه به عمق و بعد باورمندی اش و ایده آل هایش و آن معیار زیباشناسی که در ذهن دارد پاسخ بدهد .
✳️ مهم این است که خود شاعر از آنچه آفریده است , اوج رضایتمندی را داشته باشد . به هر حال او میکوشد که به واسطه ی هنری بنام شعر , باورمندیهایش را به هنر تبدیل کند تا این هنر جهان ناپیدای درون او را در معرض دیگران به نمایش بگذارد . در اصل هر هنری معرف ذهنیت هنرمند خالق آن هنر هم هست .
✳️ و اما در مورد شعر , و اینکه شعر چیست ؟ و در میان هنرهای کلامی باید دارای کدام خصوصیات بارزی باشد که این خصوصیات معرف او باشند و آنرا متمایز بکند از دیگر هنرهای کلامی که به مجموع آنها ادبیات میگوییم و ادبیات در نوک پیکان علومی قرار دارد که با نام علوم انسانی می شناسیم . بحث خودش را و مجال خودش را می طلبد
✳️ متاسفانه در علوم انسانی ما بسیار ضعیف ظاهر شده ایم . چون یک جامعه ی آگاه نداریم . زیرا یک جامعه ی قانونمدار نداریم . زیرا نظام اخلاقی ما در جامعه از هم پاشیده است . و صدمات زیادی به اخلاق ما وارد شده . زیرا در نبود و یا کمرنگ شدن ارزشها و اخلاق و قانونمداری به انسانهایی تبدیل شده ایم که زود عصبی می شویم و زود به قضاوت می نشینیم. و زود در مقام پاسخ دادن بر می آییم , زیرا در ذهن همه ی ما مرغی لانه کرده است که آن مرغ فقط یک پا دارد , زیرا همه ی ما دچار عارضه ای شده ایم که خودمان را عقل کل میدانیم . وقتی اخلاق در جامعه ای ضربه ببیند به تبع آن همه ضربه می خورد . وقتی قوانین ما ایراد داشته باشن و یا پشتوانه ی اجرایی شدن نداشته باشن کل جامعه به سمت بی قانونی کشیده می شود .
✳️ ادبیات ما سخت نیازمند بازنگریست . ادبیات ما دچار آشفتگی ست . خیلی چیزها سر جای خودش قرار ندارد . امروزه هر اتفاقی که در زبان حادث می شود را بدون درنگ //شعر// می نامیم و این درست نیست ولی همه داریم به این نادرستی ها دامن میزنیم . و گاه برای درست جلوه دادن اینکه آنچه نوشته ایم ( شعر ) است در معیارها و شاخصه های عرف شده مان دست می بریم و دخل و تصرف می کنیم تا به تعریفی برسیم که این تعریف بتواند متن ما را در شمار هنری بنام شعر قرار دهد . از بعد از نیما که اقدامات او بصورت هدفمند و در امتداد قوانین و معیارهای عرف شده در شعر سنتی و در تقویت آن برای خروج از محدودیت هایش بود ببینید این تعریف های نوظهور از شعر چقدر شاعران را بصورت آلاکلنگی بالا و پایین برده اند و حکایت امروز شعرفارسی که به اقتضای خصوصیات زبانشناختانه ی ( زبان فارسی ) شکل گرفته است یادآور حکایت تلخ شیر بی یال و دم و اشکم مولاناست . حکایتی آشنا که مولانا در آخرش چنین می گوید :
شیر بی یال و دم و اشکم که دید
این چنین شیری خــدا کِی آفرید
✳️ در بیت بالا کافی ست بجای ( شیر ) , ( شعر ) را بگذاریم تا عمق فاجعه ای که گریبان شعر فارسی را دو دستی چسبیده است را به تمامی درک کنیم.
✳️ ادبیات ما نیازمند این هست که هر گونه ی ادبی در جایگاه خودش قرار بگیرد و معرفی شود . . با ظهور شاملو ما شاهد ظهور یک گونه ی جدید ادبی بوده ایم که جایگاه ادبی آن در ادبیات فارسی بین نثر و شعر قرار دارد . خود احمد شاملو از این گونه ی ادبی با نام ( شعر منثور ) یاد می کند و به خاطر قرابتی که با شعر فارسی دارد آنرا ( خواهرخوانده ی شعر ) می نامد .
✳️ ادبیات ما که پیش از شاملو , شامل دو بخش عمده شعر و نثر بود . با ظهور او یک بخش جدیدی هم به گونه های ادبی اش اضافه شد که آنرا به خاطر اینکه هم وامدار نثر هست و هم وامدار شعر , بین شعر و نثر یک جایگاهی برای آن اختصاص داده ایم بنام ( نثرسروده ها یا شعر منثور )
امروزه ادلبیات ما دارای سه بخش عمده هست که هر بخش دارای زیرمجموعه های خودش می باشد .
✍️ ادبیات فارسی امروز شامل :
🔵1- شعر :
- کلاسیک
-نیمایی
🔵2- شعرمنثور( نثرسروده):
-سپید
-حجم
-گفتار
و...
🔵3- نثر :
- داستان
-نمایشنامه
-نثرهای ادبی
-و....
هنرمندی که در حوزه ی ادبیات فعالیت می کند در ابتدا باید مشخص بکند که در کدام بخش از گونه های ادبی قصد فعالیت هنری دارد . اینکه گونه ای را جدای از جایگاهش در جایگاه دیگری معرفی کنیم باعث تشنج ادبی در جامعه می شود . ادبیات امروز ما به خاطر همین بد معرفی کردن گونه های ادبی یک ادبیات متشنج هست .
شعر با زیرمجموعه هایش که کلاسیک و نیمایی ست تعریف های خودش را دارد . همانطور که شعر منثور با توجه به گونه های زیرمجموعه ای اش تعاریف خاص خودشان را دارند . در نثر هم با توجه به شکل ادبی آن که رمان باشد یا نمایشنامه و یا چیز دیگر پارامترهای ادبی خودش را می طلبد .
✍️ متاسفانه در دو سه دهه ی گذشته ما آمده ایم و دو گونه ی مستثنای ادبی را که ( شعر ) و ( شعر منثور ) نام دارند را در یک طبقه بندی قرار داده ایم و یک سرگیجه ی ادبی را به ادبا و شعرا تزریق کرده ایم . در حالی که این دو گونه ی ادبی در شاخصه ها با هم متمایز هستند و به خاطر برخی اشتراکات نمی توان آنها را در یک طبقه بندی قرار داد و قضاوت نمود . فقط عمده ی نقطه ی اشتراکشان این است که هر دو در طبقه بندی ادبیات که این ادبیات یکی از دانش های زیرمجموعه ای علوم انسانی هست واقع شده اند .
- ۹۷/۰۸/۱۹
سلام و عرض ادب و احترام استاد
خجسته زادروزتان فرخنده
انشاالله صد و بیست سالگی ، وجودتان نعمت بسیار بزرگی برای سایت شعر نو است
کاش بیشتر حضور داشتید .
با تشکر
یک شاگرد